Malene Angelo
Omsorgegrebet – et fælles fagligt sprog for omsorg Alle børn har ret til omsorg og tryghed. Danske børn tilbringer en stor del af deres tid i dagtilbud. Kvaliteten af omsorgen i dagtilbud er afgørende for, at alle børn kan trives, lære og udvikle sig. I Dagtilbudsloven står der, at ”dagtilbud skal i samarbejde med forældrene […]
Susanne Skaanning
Relationsvejen viser en omsorgsfuld og farbar vej til, hvordan man i hverdagen skaber gode, sunde og udviklende relationer mellem sig selv og barnet.
Stine Elverkilde
Kvalitet i et børneperspektiv – når læringsmiljøer reelt gør en forskel for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Susan Hart
Når hverken ord, anerkendelse eller sanktioner er nok – Trivsel gennem relationer, struktur og guidning Børn træder ind i livet med en hjerne, der endnu ikke er udviklet til at forstå verden, sig selv ellerandre. De skal lære at styre deres krop, forstå deres følelser og indgå i fællesskaber ud over attilegne sig en masse […]
Imran Rashid
Digitalisering og mental trivsel hos børn og unge Den digitale tidsalder har radikalt ændret vilkårene for, hvordan børn og unge udvikler sig, lærer, og interagerer med verden omkring dem. Med et særligt fokus på den mentale trivsel hos børn og unge, arbejder speciallæge Imran Rashid med at belyse, hvordan teknologi og digitalisering påvirker hjernen og […]
Jes Dige
Hvordan bliver vi bedre til at tale med børn og unge i sorg? Et oplæg om sorgens oplevelser, forstået gennem de enestående øjeblikke “Tiden læger alle sår” eller “du skal nok komme over det”. Mange voksne føler trang til at trøste, når de sidder overfor et sorgramt barn eller ungt menneske, der er ked af […]
Peter Lund Madsen
Børns Hjerner Påvirkninger i barndommen er afgørende for, hvordan vi bliver som voksne. Årsagen findes i konstruktionstegningen til en menneskehjerne. Et af verdens mange mirakler er udviklingen af en menneskehjerne. Det er et meget kompliceret stykke arbejde. Under svangerskabets 40 uger dannes der 3.000 nye nerveceller hver eneste sekund. Det bliver til rigtigt mange hjerneceller […]
Connie Nissen
Når børns eller de voksnes sansebearbejdning spænder ben for samspil og fællesskabet. Oplægget har fokus på sanser, samspil og fællesskaber. Børn og unges adfærd, deres humør og motoriske kontrol afhænger både af deres evne til at bearbejde sansestimuli – men også af om de nærmeste voksnes er engagerede og kan regulere sig. Hvordan forholder vi […]
Jørn Nielsen
Fra symptomer til trivsel: et oplæg om, hvorledes afmagt og fastlåsthed kan vendes til bevægelse og udvikling Alt for mange børn og unge er ikke glade for deres liv. Og desværre kommer mange professionelle indsatser til kort. Vi taler om fællesskaber, men når det ikke lykkes, rejses spørgsmålet om, hvad der er galt med den […]
Louise Klinge
Om børns grundlæggende behov og relationskompetent praksis Granskning af forskning herhjemme og internationalt indenfor flere videnskabelige felter om børns trivsel og udvikling – bl.a. klasserumsforskning, neurovidenskab, pædagogisk forskning, udviklingspsykologi, fysiologisk forskning og motivationsforskning – har ledt til, at børne- og skoleforsker Louise Klinge definerer 6 grundlæggende behov, som alle børn og unge skal have tilgodeset […]