Bo Hejlskov Elvén

Børnesyn i verdens ældste pædagogiske debat I de 25 år jeg er kommet i personalerum i skoler, på opholdssteder og institutioner som psykolog og supervisor, har jeg altid fundet to børnesyn og holdninger til arbejdet: Børn er egoistiske og skal Read more…

Katinka Gøtzsche

Hvordan kan man udvikle relationskompetence ved at træne mindfulness? Vi står midt i en trivselskrise. Børn og unge er udfordret på deres mentale helbred. Samtidig er der et voldsomt pres på de fagpersoner, der arbejder med børn og unge. Lærere Read more…

Søren Hertz

Det systemiske perspektiv som modbevægelse til den stigende oplevelse af afmagt. Et oplæg om altings forbundethed. Et oplæg om altings forbundethed Vi tror, vi tænker vores egne tanker. Det gør vi ikke. Vi tænker vores kulturs tanker. Et systemisk perspektiv Read more…

Rikke Yde Tordrup

Barnets perspektiv – børnebevidning for professionelle Et oplæg om, hvordan man som fagperson bruger børnebreve og børnerapporter til at sikre god børneinddragelse i socialsager, undersøgelser, behandling og terapi. Metoden, der anvendes, kaldes børnebevidning. Det er en enkel og letanvendelig metode, Read more…

Johanne Schmidt-Nielsen

De vigtigste børnepolitiske dagsordener lige nu I sin konferencetale, vil Johanne Schmidt-Nielsen fortælle om Red Barnets syn på de vigtigste børnepolitiske dagsordener lige nu. Johanne Schmidt-Nielsen Johanne Schmidt-Nielsen er generalsekretær for Red Barnet og tidligere medlem af folketinget for Enhedslisten.

Janne Østergaard

Mentalisering og gruppedynamikker Alle mennesker indgår i grupper – og mange af dem. Vi lærer og udvikler os igennem andre mennesker. I dette oplæg vil opmærksomheden samle sig om hvad grupper er, hvordan grupper kan være hensigtsmæssige og mere destruktive Read more…

Connie Nissen

Når sanserne forstyrrer samværet Oplægget har fokus på hvordan børn og unges adfærd, humør og fysisk aktivitet, kan være præget af deres evne til at bearbejde sansestimuli og hvorfor dette kan påvirke deres evne til at indgå i nære kontakter Read more…

Stig Broström

Mod og nysgerrighed i pædagogikken Modige og nysgerrige børn bringer sig selv i udfordrende og berigende situationer – og det bidrager til udvikling af mere mod og nysgerrighed. En pædagogik med modige børn og voksne bringer liv, lyst og glæde Read more…