Digitalisering og mental trivsel hos børn og unge
Den digitale tidsalder har radikalt ændret vilkårene for, hvordan børn og unge udvikler sig, lærer, og interagerer med verden omkring dem. Med et særligt fokus på den mentale trivsel hos børn og unge, arbejder speciallæge Imran Rashid med at belyse, hvordan teknologi og digitalisering påvirker hjernen og adfærden, især i de formative år.
Imran Rashid er en fremtrædende speciallæge og forfatter, der har specialiseret sig i digital sundhed og de psykologiske konsekvenser af teknologiens udbredelse. Han undersøger, hvordan kommercielle platforme og sociale medier påvirker børns kognitive og emotionelle udvikling, og hvordan vi som samfund kan beskytte de yngste mod de negative effekter af konstant digital eksponering.
I sit arbejde fremhæver Imran Rashid, at barnets hjerne er særligt modtagelig overfor ydre stimuli under opvæksten, og at den uafbrudte adgang til skærme og digitale enheder kan forstyrre vigtige udviklingsprocesser. Med afsæt i neurovidenskabelige indsigter og omfattende research, tilbyder han et indblik i, hvordan vi kan støtte børn i at finde balancen mellem den digitale og fysiske verden.
Imran Rashids oplæg giver blandt andet viden om:
• Hvordan digitaliseringen påvirker børns mentale sundhed og trivsel.
• Hvilken rolle kommercielle algoritmer og sociale medieplatforme spiller i børns adfærd.
• Hvordan skoler og forældre kan skabe et sundt digitalt miljø, der fremmer læring og trivsel.
Imran Rashid
Imran Rashid er uddannet speciallæge og har i flere år arbejdet med digital sundhed og mental trivsel. Han er forfatter til flere bøger om digitaliseringens påvirkning på det moderne menneske, herunder Sluk (2017) og Sunde Vaner (2021). Rashid er en hyppig debattør i medierne om de etiske og sundhedsmæssige udfordringer, som den teknologiske udvikling medfører, særligt for børn og unge. Med sin baggrund kombinerer han sundhedsfaglig viden med praktiske løsninger til at skabe et sundt forhold til teknologi i hverdagen.