Børnekonferencen

Relationsvejen

Vi ved med sikkerhed, at de første barndomsår trækker tråde langt ind i voksenlivet. Vi ved også, at de barn-voksen relationer, børnene oplever her, får stor betydning for deres mulighed for at kunne trives, udvikles, samarbejde og lære nyt. 

Af den grund bør alle medarbejdere (i fx dagtilbud eller skole) have mulighed for at være den voksne, der kan gøre en positiv forskel – uanset titel. Den, der kan møde børnene anerkendende og styrke deres tro på, at de kan lykkes. 

Susanne Skaannings oplæg sætter lys på, hvorfor det er vigtigt at understøtte en stærk, anerkendende kultur, hvor alle medarbejdere har fælles viden på området og en praksis, hvor relationsarbejdet prioriteres. 

Der zoomes herunder ind på, hvad der kendetegner en udviklingsstøttende barn-voksen relation og det udfoldes, hvorfor det er positivt (for alle parter), når de voksne møder børns oplevelser og perspektiver. 

Der gives også eksempler på, hvordan selv små handlinger kan have stor betydning for et barns trivsel – og hvordan disse kan give barnet den nødvendige tryghed til at udforske verden, samarbejde og lære nyt. 

Oplægget tager afsæt i den pædagogiske model ’Relationsvejen’, der beskriver, hvordan man skaber gode og udviklende relationer til børnene. ’Relationsvejen’ er en ramme, som kan bruges som fælles sprog og videns-fundament på vejen mod en stærk, faglig kultur. En kultur, hvor alle voksne (uanset rolle) i samarbejde kan reflektere over og arbejde aktivt og fagligt med relationerne til børnene og fællesskabet.

Susanne Skaannings oplæg giver inspiration til: 
Hvad kendetegner en god relation? Og hvorfor bør den prioriteres?
Hvordan skaber man udviklingsstøttende relationer? Og hvad så, når det ikke lykkes?
Hvordan bevares et stærkt fokus på relationsarbejdet – også i en travl eller presset hverdag? 

Susanne Skaanning

Susanne Skaanning er forfatter til bogen ”Relationsvejen”, der tilbyder et fælles, opdateret sprog for kvalitet i relationer. Bogen (og modellen heri) tager afsæt i udviklingspsykologisk viden og forskning om børns trivsel, udvikling og læring – samt Susannes brede erfaring fra observationer og kvalitetsvurdering af praksis. 

Med Relationsvejen som et fælles sprog, kan alle voksne omkring børnene blive en del af kvalitetsudviklingen.

Susanne er kandidat i pædagogisk psykologi og specialist i barn-voksen-relationer. Hun arbejder som selvstændig tilsyns- og udviklingskonsulent samt oplægs- og foredragsholder. Hun samarbejder derudover med kommuner landet over om at implementere observationsredskabet KIDS i tilsyn og bidrager til at højne kvaliteten i både dagtilbud, skole og SFO gennem kompetenceudvikling af personalegrupper og ledere, der ønsker at bidrage til trivslen og det gode børneliv.