Nye muligheder for at ”skræddersy” og evaluere vores indsats overfor børn, unge, voksne og familier med følelsesmæssige, relationelle og/eller mentaliserende udfordringer
Hvert år bruges der i Danmark mange faglige og økonomiske ressourcer på at støtte børn, unge og voksnes kompetencer. Fx bruges der ressourcer på at vurdere børns kognitive funktioner for at give dem den optimale skoleplacering, og unge og voksne støttes fx gennem arbejdsprøvning. Der opleves samtidig et stigende behov for at forholde sig til børn, unge og voksnes følelsesmæssige kompetencer og udfordringer såvel som forældres evne til at støtte børnenes udvikling for bedst muligt at kunne målrette indsatsen, så den også rettes imod at udvikle følelses-, personlighedsmæssige og sociale kompetencer.
I dag tilbydes der mange forskellige gode indsatser for at støtte børn og unges trivsel, bl.a. gennem familieintervention og indsatser i pædagogiske miljøer. Det er samtidig nødvendigt både at udvikle metoder til at vurdere hvilken indsats, der bedst muligt matcher udviklingspotentialet, men også til at vurdere effekten af indsatsen.
I oplægget vil Jesper Birck præsentere en ny vurdering, nemlig Emotional Development Scale (EDS). Han vil både kort præsentere EDS samt empiri og erfaringer fra udviklingen af den. Jesper vil forklare, hvad formålet var med at udvikle metoden samt hvilke dilemmaer og udfordringer, som han er stødt ind i i forbindelse med teoretisk at indfange noget så komplekst og dynamisk som emotionel udvikling. Endelig vil Jesper Birck kort komme med bud på dilemmaer og muligheder for at tilpasse interventionsplaner og ligeså i forhold til at måle effekten af indsatsen.
Head-liners:
- Hvilken viden har vi i forbindelse med udviklingen af EDS fået om børns udvikling, som kan hjælpe os med i praksis at støtte børn, unge og voksnes emotionelle og relationelle kompetencer?
- Hvad kan vores empiri fortælle om, hvordan vi kan blive bedre til i praksis at møde børn i deres nærmeste udviklingszone?
- Eksempler på vurderingsmetoder, baseret på tilknytnings- og udviklingspsykologi der kan tilpasse interventionsplaner og måle forandring over tid i forhold til følelses-, personlighedsmæssige og sociale kompetencer?
- Hvilke oplysninger giver disse vurderingsmetoder, og hvad mangler vi fortsat?
Jesper Birck
Jesper Birck er autoriseret cand. psych., og arbejder til dagligt med supervision, udredning, terapi og undervisning. Hans primære arbejdsområde er rettet mod belastningsreaktioner og traumer herunder børn og unge, der kan forstås indenfor rammen af udviklingstraumer.
Jesper Birck er mentor hos CTA supervisor for organisationer og individer der er under certificering i Bruce Perrys The Neurosequential Model of Therapeutics (NMT).
Jesper Birck er certificeret i Bruce D. Perrys udredning Neurosequential Model of Therapeutics (NMT) samt certificeret som underviser og supervisor i Perrys neurosekventielle tilgang hos Perrys Child Trauma Academy i Houston. Han har gennem tre faser uddannet sig hos Bruce D. Perry og the Child Trauma Academy (CTA).
Tidligere har Jesper Birck arbejdet som psykolog ved PPR og ved Børne- og familierådgivning, været krisepsykolog, behandler af stress og belastningstilstande hos voksne, psykologfaglig leder i kommune, samt undervist på Aarhus Universitet.